Meta Poeme

Subscribe

Situarea in Diversitate

May 12, 2010 By: Constantin Marghitoiu Category: Introducere

 Diversitatea reflectarilor explicante, evaluante, metaforizante sau utilizante de realitate ori individ, disponibile in prezent, este enorma si cu mult in afara potentialului de receptare, intelegere si metabolizare a oricarui om, fie el o competenta superioara, specializata sau o personalitate multipolara, larg primitoare si consumatoare de noutate, capabila sa inteleaga si sa extraga satisfactii din diferite compartimente ale stiintei, artei, eticii sau esteticii.

Nu numai posibilitatea de receptare dar si lipsa timpului limiteaza accesul la multimea discursurilor despre real sau social, astfel omul obisnuit conditionat in toate felurile de societate, ambient si propriile rutine, pluteste ca o ambarcatiune fara carma pe oceanul gigantic si mereu framantat al informatiei accsibile, nestiind incotro sa o ia sau nereusind sa aleaga directii potrivite cu personalitatea si sensibilitatea sa.

Efectul contactului cultural e greu de evaluat , el ar trebui sa opereze la toate nivelurile personalitatii, sa ofere variante de actiune, de pozitionare estetica, de autoevaluare proprie mai corecta prin compararea a ceace stie fiecare despre sine si ce constata ca stiu si pot, cei ale caror realizari sunt cautate, preluate si pretuite. Omul actual incearca si reuseste sa inteleaga cauzal din ce in ce mai bine lumea fenomenala, el se analizeaza si pe sine din diferite perspective, isi ofera diferite modele comportamentale mai mult sau mai putin coerente sau morale, isi optimizeaza pe toate caile parametrii individualizanti si ambientali. In acest efort socializat de personalizare cat mai evidenta, mai stridenta, uneori mai socanta, participa miliarde de subiecti, fiecare dorind sa se remarce cumva, macar si prin exotismul curiozitatii, astfel incat reusita finalizarii unui proiect individual de succes este dificila si impune eforturi intense si indelungate.

Lasand la o parte traseul sinuos si de multe ori plin de confuzii si rataciri al adolescentei, odata ajuns la maturitate, subiectului plin de elanuri culturale i se ofera o atat de ampla varietate de alternative atragatoare, din toate domeniile, incat nu stie cum sa aleaga si mai ales odata alegerea facuta, cum sa extraga maxim de satisfactie din sursa informationala aleasa. Sunt milioane de carti pe care le putem citi, la fel de multe spectacole video la care putem participa, sunt nenumarate compartimentele investigatiei stintifice sau tehnologice, in care intrand la modul amator sau profesionist, putem afla ce anume se cunoaste si cum. In toate intervalele contemplarii sau interactiei cu realitatea sunt atat de multe alternative de ‘a fi cumva’ incat e dificil sa te hotarasti sa fi in ce anume interval intelegerii sau placerii e cel mai bine sa intri. Pe de alta parte sunt disponibile o deconcertanta diversitate de criterii evaluante si estetizante de act cultural sau chiar stintific, uneori in opozitie, incat nici un om nu le poate explora, intelege, asimila si asuma, adaugandu-le personalitatii sale, devenind astfel prizonierul oricarui ‘obiect sanctificat prin valoare, care apartine frumosului sau rationalului. Dar in mod inevitabil omul face alegeri de modalitate culturala, le decodeaza personalizat si le transforma in componente ale fiintei sale, incepand sa priveasca si cantareasca lumea prin instrumentele estetizante preluate.

Indiferent din ce perspectiva facem alegerile de spactator sau chiar de participant la jocul creativ mondial, odata facute, ele au consecinte, ele construiesc sau degradeaza o individualitate, indica directii de manifestare proprie, de intelegere a creatiei altora, sau de negare si distrugere a valorilor create de altii. Probabil cea mai dificila si inca nedescoperita stiinta, sau poate arta, ar fi stiinta-arta alegerii optime de continut informational care valorifice cat mai complet si in profunzime o personalitate potentiala, extragand din ea toate fructele satisfactiilor pe care si le poate oferi siesi si semenilor.

 Fiecare om are la dispozitie o individualitate unica cu o capabilitate creativa unica, si indiferent daca aceasta potentialitate implicant realizanta atinge inaltimi si amplitudinii universale, sau descopera unui individ obscur, cine este el insusi si in ce fel mai poate fi, aceasta capabilitate creativa ascunsa dar prezenta, trebuie cautata si eliberata, trebuie cultivata indelung, iar roadele trebuiesc culese si folosite. Majoritatea oamenilor isi ignora insusirile inventive si prefera sa se cupleze si sa consume creativitatea semenilor de profesie, devenind un fel de parazitii conceptuali si afectivi care se fixeaza si hranesc in cu personalitatea competentelor confirmate. Omul efortului impus traieste o mare parte din timpul sau liber in mediul activ si afectiv imaginat de semenii lui creativi, pe care in mod ciudat il crede cateodata mai autentic ca cel real, oricum mai interesant, mai imprevizibil si generos in evenimente.

Evident nici un om nu poate gasi numai in sine, numai in mintea si sufletul sau mijloace pentru intelegerea lumii, sau pentru identificarea si satisfacerea tuturor aspectelor personalitatii sale, dar numai luand de la altii, numai consumand intelectiv sau emotiv alte ingeniozitati, devii pina la urma un ecou al altor glasuri, o inima dependenta de alte inimi, o minte hranita de alte minti, o reflectare partial deformata a altor vederi, si o simtire nesigura, dependenta de simtirile independente, capabile sa le lanseze in cautarea de lumi, actiuni si emotii noi. Nu trebuie cautate cuvinte mari pentru a stimula efortul sau macar incercarile de efort creativ personal, in prezent din ce in ce mai multi incearca sa se personalizeze cumva prin ei insisi si unii chiar reusesc, dar de la realizarile amatorului pina la cele ale celui dotat cu har si capabil de efort creativ sistematic si intens, este o distanta foarte mare.

Din pacate sau poate din fericire, posibilitatea de a ajunge in miezul lucrurilor, de a intra in spatele scenei si observa si intelege formele si procesele fundamentale care regizeaza desfasurarea universului, sau de a patrunde in culisele personalitatii, acolo unde sufletul se modeleaza pe sine, este daruita la foarte putini, si numai prin ei, prin intelectul si sensibilitatea lor, este data celorlalti. Inca mai dificila este patrunderea mintii in propria ei functie creativa si personalizanta, in intelegerea cauzala a propriei personalitatii, a identificarii si explicarii fortelor care ne fac sa fim si sa ne schimabam mereu in altul, ramanand totusi un acelasi neinteles, ‘noi insine’. In cele ce oferim incercam cu posibilitatile pe care le avem sa comentam cateva subiecte din multimea variantelor cunoasterii si sa exploram diferite perspective din care poate fi construit discursul poetic.

Speram ca unii calatori curiosi vor reusi sa ajunga la aceasta pagina continatoare de pagini, sa aiba curiozitatea sa aleaga si sa parcurga pina la capat unele din textele propuse, si oricare ar fi impresiile, sa aiba bunavointa sa ni le communice, pentru a incerca sa raspundem mai bine eventualelor preferinte.

Marghitoiu Constantin